Tuesday, December 6, 2011

WARKAH DI ANGIN LALU (3)

Ke pangkuan isteriku Nisah tersayang,

Ini entah kali yang ke berapa abang curahkan jeritan hati abang ke warkah
bersalut rindu ini buat Nisah yang sedang berteduh dengan nyaman di bawah
pohon-pohon kasturi yang semerbak dan rindang, nun jauh di sebalik langit yang terbentang luas. Semoga Nisah di sana sentiasa meneguk kebahagiaan yang abadi di bawah naungan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Amin.

Siang tadi abang berada di sisi pusaramu bersama-sama Puteri, permata hati kita yang semakin membesar, tepat pada masa yang abang janjikan pada kunjungan abang yang lalu, Nisah. Dan abang merasakan sesuatu yang aneh berlaku dalam kunjungan abang kali ini. Ya, ketika abang berjalan masuk menggendong Puteri menuju ke tempat persemadianmu, pohon-pohon yang menghiasi kawasan pusara tiba-tiba melambai-lambaikan dahan dan rantingnya yang diselimuti dedaunan hijau, persis menari-nari dengan lembut tetapi riang, dielus bayu yang berhembus perlahan-lahan.

Kemudian apabila abang dan Puteri tiba di kuburan Nisah, sekawan burung beraneka warna terbang datang entah dari mana, lalu seekor demi seekor menghinggap di atas batu-batu nisan di sekeliling sambil berkicau-kicauan, melagukan rentetan irama yang menggugah kalbu. Abang tak tahu gerangan lagu yang dinyanyikan mereka secara berpadu itu. Cukup sendu tetapi  merdu.

Ya Nisah, segala-gala yang berada di situ siang tadi seakan-akan mengalu-alukan  kunjungan abang dan anak kecil kita ke pusaramu, sayang. Abang tergamam seketika sewaktu si Puteri tiba-tiba tertawa kecil, riang sekali... mendengar kecauan beburung di sekeliling kami berdua. Seolah-olah ada sesuatu yang mengagahnya... yang mencuit tangkai hati kecilnya, seperti yang sering dilakukan Mak Su setiap kali berkunjung ke rumah.

Apakah itu Nisah sendiri yang mengagah-agah anak kita, sayang? Mungkinkah si Puteri dapat melihat kehadiran ibu kandungnya di situ siang tadi?

Telatah si Puteri itulah yang meretakkan tebing kolam air mata abang, lalu runtuh seluruhnya dan mengalir membasahi pipi suamimu yang memang masih sarat dalam duka ini. Di saat itu juga, langit yang tadinya cerah, bertukar redup dan seolah-olah ikut menitiskan air mata  apabila ia menggugurkan setitis demi setitis gerimis.  

Si Puteri yang tadinya kelihatan riang, terdiam dan mendongak tepat ke arah wajah abang yang sedang meneteskan air mata ketika itu. Seandainya anak kecil itu dapat berkata-kata, barangkali dia akan bertanya; “Kenapa papa menangis, papa?" atau  mungkin “Papa, kenapa papa selalu berendam air mata? Papa terkenang mama, ya papa?"

Maafkan abang, sayang. Abang gagal memenuhi janji yang abang lafazkan pada Nisah di sisi pembaringanmu dalam rumah sakit dulu, bahawa abang tidak akan meneteskan lagi air mata duka selepas Nisah tiada lagi di dunia ini. Percayalah sayang, puas sudah abang mengajar jiwa ini agar menerima semua yang terjadi dengan redha dan tabah.

Namun, air mata abang seolah-olah tidak mahu berhenti mengalir keluar dari takungannya yang sarat sejak kepergian Nisah, persis air yang mengalir dan mengalir dan terus mengalir turun dengan deras dari gunung selepas bumi ditimpa hujan yang sangat lebat.

Setiap kali memori lama bersama Nisah itu menerpa ruang ingatan abang, setiap itulah sekujur tubuh abang dicengkam rasa sepi yang amat sangat… seperti seorang pengembara yang kehilangan arah tuju dalam belantara tebal lagi gelap, meraba-raba untuk mencari cahaya yang dapat memimpinnya meniti jalan keluar.

Mujurlah ada si Puteri di sisi untuk menemani dan menceriakan dunia abang. Dialah yang menjadi sumber kekuatan abang untuk meneruskan perjuangan melayari hidup yang tidak menentu ini. Insya-Allah, abang akan tunaikan janji abang yang satu lagi kepada Nisah, iaitu untuk melaksanakan tanggungjawab membesarkan Puteri dengan penuh kasih sayang dan sesempurna mungkin.

Sekian dulu buat kali ini, Nisah. Abang tetap akan menantimu dalam mimpi abang dan mimpi Puteri malam nanti.

ABANG.

No comments:

Post a Comment